Scaniamedarbetare vill få fortsätta åka buss

Oskarshamn Artikeln publicerades
Hanna Petersson och Patrik Kroon hoppas att Scania fortsätter med expressbussarna.
Foto: Mohammad Abdulrahim
Hanna Petersson och Patrik Kroon hoppas att Scania fortsätter med expressbussarna.

Försöket med en expresstur mellan Kalmar och Oskarshamn har slagit väl ut. En enkät visar att expressbussarna är uppskattade och många har valt att åka med.

Nu har Scania planer på en fortsättning.

– Vi tittar på att göra en upphandling för en längre period, säger Ida Hammarqvist som är pressansvarig på Scania i Oskarshamn.

Den främsta orsaken till pilotprojektet med expressbussarna var att skiftarbetarnas tider inte fungerade med KLT:s tidtabell.

– Men vi ser fler fördelar. Medarbetarna får återhämtning efter arbetspassen och kan vila på bussen innan. Det är säkrare än att köra bil själv och passar Scanias miljötänk, så det är många parametrar som är positiva.

En direkt fördel för de Scaniaanställda som använder bussen för sin pendling är att busskortet har ett bra pris.

För en arbetare som pendlar från Kalmar är vinsten mer än tusen kronor per månad jämfört med ett 30-dagarskort hos KLT. Jämför man med att bilpendla blir den ekonomiska vinsten ännu större.

 

Harry Karhu jobbar inte skift men gillar ändå att pendla med expressbussen. Innan så körde han bil från Kalmar.
Harry Karhu jobbar inte skift men gillar ändå att pendla med expressbussen. Innan så körde han bil från Kalmar.

Harry Karhu är en Scaniamedarbetare som har valt att sluta köra till jobbet sedan pilotprojektet startade.

– Det har funkat jättebra även om det blir lite tidiga morgnar. När jag körde varje dag så gick det 3 000 kronor bara i bränsle till bilen. Till det får man lägga slitage.

Eftersom han inte jobbar skift utan utbildar i säkerhet och arbetsmetoder så passar bussen egentligen inte hans arbetstider.

– Jag flexar för att kunna åka med bussen som är anpassad efter produktionstider. Nackdelen är att det blir längre dagar och på fredagar måste jag köra bil. Då går bussen klockan ett och jag kan inte åka då.

Att åka med KLT:s linjetrafik är inget alternativ.

– Du kommer för sent med KLT.

Christian Karlsson pendlar från Mönsterås. Innan expressbussarna började köra så samåkte han med två andra från Scania.
Christian Karlsson pendlar från Mönsterås. Innan expressbussarna började köra så samåkte han med två andra från Scania.

Innan pilotprojektet startade så samåkte Christian Karlsson med två jobbarkompisar från Mönsterås.

– Nu slipper vi köra bil och reskostnaden blir mycket mindre.

Han jobbar tvåskift på nya kaross och gillar att bussarna är anpassade till hans tider.

– Nu kan man sitta på bussen och vila och ta det lugnt, lyssna på musik. Det är en jätteskillnad mot tidigare, särskilt när det är övertid på kvällsskiftet.

Han både hoppas och tror att det blir en fortsättning med expressbussarna.

– Alla som jag har pratat med är positiva så det vore konstigt om det inte blev det.

Klockan 15.32 går bussen med dagskiftets personal söderut. Strax innan, 15.20, står KLT:s buss vid stoppet på Scania. Ingen kliver på.

– Det är sällan någon som kliver på stadsbussen som passerar här, säger en arbetare som väntar på expressbussen.

Hanna Petersson tiltar och monterar lastbilshytter på line 3. Även hon hoppas att Scania vill fortsätta med expressbussarna.

– Det är supersmidigt och jättebra att det finns.

Lasse Karlsson trivs med resenärerna. Han vet att de vill ha det lugnt i bussen när de är trötta efter kvällsskiftet.
Lasse Karlsson trivs med resenärerna. Han vet att de vill ha det lugnt i bussen när de är trötta efter kvällsskiftet.

Lasse Karlsson är en av chaufförerna som kör expressbussarna under pilotprojektet.

– Det är nästan fulla bussar, men kan variera. När det är övertid så sätter vi in en dubbeldäckare på sista turen. Det får vi veta samma dag så det gäller att vara lite flexibel.

När Scania har övertid så anländer bussen halv två på natten till Kalmar.

– Då brukar jag kolla så att ingen har somnat innan jag kör vidare till Nybro. En gång var det en som somnat som skulle av i Mönsterås.

Lasse Karlsson trivs med sina resenärer.

– Eftersom det är samma personer som åker så börjar vi känna igen varandra. De är väldigt trevliga allihop. Det är väldigt lugnt i bussen och de är tacksamma över att slippa köra bil.

Thomas Dietrichson och Lasse Karlsson utgår från Nybro när de kör expressbussarna för Scania.
Thomas Dietrichson och Lasse Karlsson utgår från Nybro när de kör expressbussarna för Scania.