Sista detaljerna innan det är dags för avfärd

Oskarshamn Artikeln publicerades
Jonas Petersson står på salongsdäck som nästan är helt färdigt. Det har varit hektiska månader och det jobbas in i det sista.
Foto: Ida Svensson
Jonas Petersson står på salongsdäck som nästan är helt färdigt. Det har varit hektiska månader och det jobbas in i det sista.

I nästan fyra månader har Waxholm II varit långt ifrån sin vanliga rutt i Stockholms skärgård. Snart återvänder hon, nästan som ny, efter en omfattande renovering på varvet i Oskarshamn.

De sista dagarna innan avfärd har varit väldigt intensiva. Det är mycket som ska komma på plats och allt måste testas innan passagerarfärjan kan lämna Damen Oskarshamnsvarvet och styra hemåt.

– Nu kör vi nästan dygnet runt för att hinna klart med allt, säger Jim Josefsson, projektledare och huvudansvarig.

Flera bilar står parkerade på kajen utanför fartyget. Små sektioner på båten är avspärrade med röda plastband och det luktar starkt av målarfärg. Det fixas och donas överallt samtidigt. Det krävs en hel del pysslande för att alla ska få plats och inte vara i vägen för varandra. Det är ett 30-tal personer som arbetar ombord.

–Vi delar upp oss så mycket som möjligt. Kvällar och nätter behöver vi mestadels till att göra målningsarbeten. Det är svårt att spärra av ett helt område under dagen. Bättre att de är fem målare som jobbar på natten än att 20 man får stanna hemma dagen efter, säger Jonas Petersson, operations manager.

Från början var planen att Waxholm II skulle vara klar till midsommar och levereras den 3 juli. Men tidsplanen har ändrats. Renoveringen utökades.

– Vi fick extraarbete att utföra och då kom vi överens med kunden om två veckor till.

Den största anledningen till att det behövdes mer tid var att tätningen på propelleraxeln läckte och var tvungen att bytas.

– Istället för att gå till ett annat varv efter leverans så valde de att göra det här, säger Tim Josefsson.

Det har också tillkommit många småjusteringar som tar tid.

 

Tim Josefsson och Jonas Petersson har bråda dagar så här i slutspurten. Men snart kan Waxholm II lämna Oskarshamn för den här gången.
Foto: Hanna Dockson
Tim Josefsson och Jonas Petersson har bråda dagar så här i slutspurten. Men snart kan Waxholm II lämna Oskarshamn för den här gången.

– Det går framåt men det är kämpigt. Vi är inte försenade än, vi håller tidplanen. Men det kommer att vara i sista stund, säger Tim Josefsson.

I mitten av juni sjösattes passagerarfärjan och bogserades till platsen som den ligger på nu.

– Det är en milstolpe att få ner fartyget i sjön igen, säger Jonas Petersson.

Under torsdagen utfördes vägnings- och krängningsprov och en provtur var inplanerad under fredagen.

Någon av de närmsta dagarna ska Waxholm II lämna Oskarshamn och åka hem till Stockholms skärgård för att återigen köra linjetrafik mellan Utö brygga och Årsta brygga i

De sista detaljerna tar alltid tid. Innertaket ska upp, alla datasystem och skärmar ska kopplas in. Och allt ska testas minutiöst och protokollföras.

Det är ett omfattande projekt att renovera en färja.

– Det är ett otroligt stort projekt på otroligt kort tid, säger Jonas Petersson.

– Vi visste från början att det skulle bli tufft men hittills har det gått bra. Det har inte varit några jättekatastrofer men många smågrejer, säger Tim Josefsson.

Det är inte inte bara att bygga som tar tid. Det krävs mycket dokumentation och certifikat. Det är ett omfattande regelverk som ska följas.

– Vi har lagt många administrativa timmar på det här, säger Tim Josefsson.

Två besättningar har kommit till Oskarshamn. De har fått utbildning i de nya datasystemen och övervakningssystemen som installerats.

– Våra leverantörer ansvarar för att utbilda på respektive system.

När Waxholm II, som byggdes 1983, lämnar Oskarshamn har hennes liv förlängts och hon kommer att kunna frakta passagerare många år till.

Före: Så här såg det ut i april
Foto: Ida Svensson
Före: Så här såg det ut i april
Efter: Så här ser det ut i mitten av juli.
Foto: Ida Svensson
Efter: Så här ser det ut i mitten av juli.