"Statlig service är en hygienfaktor"

Oskarshamn ,

Skattekontorets servicekontor i Oskarshamn är alltjämt stängt – och nu lyfter kommunledningen återigen upp frågan i ett brev. Den här gången med regeringen som adressat.

Det har snart gått ett år sedan kommunstyrelsens ordförande Peter Wretlund (S) skrev ett brev till Skatteverket, där han uttryckte en oro över beskedet om det stängda servicekontoret. Den här gången har Peter Wretlund och kommundirektören Rolf Persson skickat iväg en skrivelse till regeringskansliet. I brevet understryker de hur viktigt det är med ett statligt servicekontor i Oskarshamns kommun. I dag måste de som bor här åka sju mil – till Västervik eller Kalmar – för att komma till ett av Skatteverkets kontor – och det är inte rimligt, betonar de båda kommunföreträdarna.

De pekar på offentliga utredningar, som belyser vikten av statlig närvaro på lokal nivå. Landsbygdsutredningen föreslår, exempelvis, att servicekontor bör finnas i kommuner av Oskarshamns storlek.

Peter Wretlund och Rolf Persson konstaterar också att pendlandet till servicekontoren i Kalmar och Västervik måste ske på kontorstid, då många givetvis befinner sig på sina arbetsplatser.

"Dessutom drabbas de som står utanför det digitala samhället extra hårt, då de redan har svårt att ta del av olika internetbaserade samhällstjänster", skriver kommunföreträdarna.

– Vår ambition med brevet är att utredningen ska uppmärksamma att vår kommun, med cirka 27 000 invånare, saknar tillgång till viktiga statliga tjänster som Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten svarar för. Det är inte acceptabelt och vi arbetar för att få till en ändring, säger Peter Wretlund.

– Nu vill vi se att den statliga utredningen – "En organisation för lokal statlig service" – kommer med förslag där Oskarshamn finns med som etableringsort. Att kunna erbjuda våra invånare tillgång till viktig statlig service är en hygienfaktor för oss, säger han.

I slutet av december förra året skrev kommunalrådet så här i brevet till Skatteverket:

"Kontoret har tillfälligt stängt under perioden 28 november-31 januari. Det var senast i våras som Skatteverket hade stängt i Oskarshamn i nästan två månader, för att därefter öppna med begränsade öppettider. Att situationen upprepas från tidigare i år gör oss extra bekymrade över de återkommande neddragningarna i en service som är viktig och i många fall ofrånkomlig."

Det var mellan 19 december 2015 och 10 januari 2016 som servicekontoret på Åsavägen bommades igen helt och hållet – på grund av sjukdomar. Situationen förbättrades dock inte. I mitten av februari stängdes kontoret med hänvisning till resursbrist. I mitten av mars ljusnade läget igen. Under hösten 2016 kunde servicekontoret i Oskarshamn ha öppet två dagar i veckan – men till slut blev trycket för högt. I november togs ett nationellt beslut om att stänga kontoret tillfälligt fram till 31 januari, på grund av personalbrist och att kontoret inte kunde hantera alla besökare.

I slutet av januari kom det ett pressutskick, där det stod att Skatteverkets kontor i Oskarshamn håller stängt på obestämd tid. Lokalen – där Skatteverket, Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan sitter – kunde inte användas av säkerhetsskäl. Luftkvaliteten och brandsäkerheten var undermålig. Det stod dock inget om personalbrist den här gången.

De från regionen som vill ha personlig service får söka sig till servicekontoren i Västervik eller Kalmar tills vidare, meddelade man. Skatteverket lyfte samtidigt fram sina webbtjänster – liksom telefonservice – som alternativ.

Skatteverkets kontor i Oskarshamn har inte öppnats sedan dess. Det har följaktligen varit stängt sedan slutet av november förra året.

Vår tidning har – förgäves – sökt Lena Elmdahl, sektionschef för servicekontoren i Kalmar län, för en kommentar.

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Östra Småland Nyheterna så godkänner du samtidigt våra regler.

På ostrasmaland.se är det möjligt att kommentera vissa artiklar. Dock tar vi bort möjligheten att kommentera artiklar med rättsrelaterat innehåll, till exempel domar och åtal. Vi hade den möjligheten tidigare, men fick då mängder med kommentarer med innehåll som vi inte kunde publicera.

För att kunna kommentera måste du ha ett användarkonto hos Disqus, vars verktyg för kommentarer används på ostrasmaland.se. På tider då Östra Småland Nyheternas webbredaktion inte är bemannad går det inte att kommentera artiklar på ostrasmaland.se

ostrasmaland.se tillämpar eftermoderering av läsarkommentarerna. Det innebär att den som skriver en kommentar får den publicerad i det närmaste omedelbart, men att kommentaren senare kan komma att modereras bort om den inte lever upp till riktlinjerna för läsarkommentarer på ostrasmaland.se.

Det innebär också att vid publiceringen är det den som skrivit kommentaren som är juridiskt ansvarig för dess innehåll och därmed kan bli anmäld för exempelvis förtal. Efter modereringen är det ansvarig utgivare på Östra Småland Nyheterna som bär det juridiska ansvaret.

Läsarkommentarer - riktlinjer

Vi har högt i tak.

Vi har en tillåtande grundinställning.

Vi vill att användarna ska komma till tals.

Men

Vi tillåter inte läsarkommentarer i samband med rättsrelaterade artiklar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer där någon anklagas för brottslighet.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara osanningar.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppenbara faktafel.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med synpunkter eller åsikter som inte är relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi publicerar inte läsarkommentarer om etnisk grupp, kön, sexuell läggning, politisk tillhörighet, yrke eller religion om det saknar betydelse i sammanhanget

Vi tillåter kritik mot personers handlingar och beslut. Etiska spelregler gäller.

Vi publicerar inte läsarkommentarer med uppgifter som vi av etiska skäl undvikit att publicera i den diskuterade artikeln.

Vi kan publicera länkar till andra webbplatser, men de ska vara relevanta för den diskuterade artikeln.

Vi rättar inte grammatiska fel, stavningsfel, meningsbyggnadsfel mm i läsarkommentarerna.