Succé för Anna-Malin Andersson på Liljevalchs vårsalong

Oskarshamn ,
Under vernissagen fick Anna-Malin Andersson byta några ord med Lasse Åberg, som är en av medlemmarna i juryn för Liljevalchs vårsalong.
Foto: Privat
Under vernissagen fick Anna-Malin Andersson byta några ord med Lasse Åberg, som är en av medlemmarna i juryn för Liljevalchs vårsalong.

Anna-Malin Anderssons skulptur ”Knytblus” var ett av de första konstverken som såldes på Liljevalchs vårsalong.

I slutet av januari slog Liljevalchs konsthall i Stockholm upp portarna till årets vårsalong, en tradition som har funnits sedan 1921.

Ett av de 254 verken som visas på vårsalongen är en skulptur gjord av stenkonstnären Anna-Malin Andersson från Oskarshamn, som numera är bosatt på Gotland. Skulpturen, som föreställer en knytblus och är inspirerad av Sara Danius, har uppmärksammats av flera riksmedier i samband med utställningen.

”Akademiens kris har nått konstvärlden”, skrev exempelvis Svenska Dagbladet i en artikel där skulpturen var omnämnd.

Anna-Malin Anderssons knytblus i carraramarmor har även figurerat i Dagens Nyheter, TV4, Kulturnyheterna i SVT och P1 Kultur. Uppmärksamheten kom som en total överraskning för konstnären.

– Jag var helt chockad, jag fattade ingenting, säger Anna-Malin Andersson.

– Jag såg att skulpturen var med i DN och tyckte att det var lite kul. Sedan fick jag veta att folk hade sett sett den i TV4-nyheterna kvällen innan.

Anna-Malin Andersson med sin skulptur på Liljevalchs vårsalong.
Anna-Malin Andersson med sin skulptur på Liljevalchs vårsalong.

Inte nog med det. Knytblusskulpturen var dessutom ett av de första konstverken som såldes på vårsalongen. När Anna-Malin Andersson och hennes man kom in på vernissagen den 25 januari och gick fram till skulpturen mötte de en kille som hade fått i uppdrag att köpa den.

– Det visade sig att han hade stått och köat sedan morgonen. Han var nummer två i kön och var nervös att nummer ett skulle hinna köpa skulpturen före honom, säger Anna-Malin Andersson.

– Jag tror att det var ett familjeföretag som köpte in skulpturen till sin konstsamling, fortsätter hon.

– Det var första verket som rödmarkerades av alla 254. Resten av dagen gick jag som på moln.

Skulpturen kommer att stå kvar på vårsalongen under hela utställningsperioden. Den visas i samma rum som ett verk av Stefan Bennedahl, ”De aderton”, som också kommenterar krisen i Svenska Akademien.

– Det är en stor skulptur i stengodslera som föreställer de kvarvarande ledamöterna, säger Anna-Malin Andersson som konstaterar att det finns vissa likheter med Döderhultarns figurer.

Hon känner sig ”stolt som en tupp” över framgångarna på vårsalongen, där hon är en av debutanterna.

– Det var verkligen som att komma in i de riktiga salongerna.