”Superbusstrafik” startas mellan Oskarshamn och Norrköping

Oskarshamn Artikeln publicerades
”Vi är väldigt glada att kunna presentera detta”, säger Peter Wretlund (S) som presenterade satsningen tillsammans med Björn Brändewall (L) och Roland Åkesson (C).
Foto: Jimmy Larsson
”Vi är väldigt glada att kunna presentera detta”, säger Peter Wretlund (S) som presenterade satsningen tillsammans med Björn Brändewall (L) och Roland Åkesson (C).

Den 17 juni startas ”superbusstrafik” mellan Oskarshamn och Norrköping. Syftet är att underlätta resandet norrut mot Stockholm.

Majoritetspartierna i Region Kalmar län presenterade satsningen vid en presskonferens i Oskarshamn på onsdagsförmiddagen.

– Det vi i dag presenterar är en superbusslinje som ska gå igång under sommaren, växlas upp efter nyår och i framtiden växlas upp ännu mer, säger Peter Wretlund (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden i regionen.

Kalmar länstrafik har fått uppdraget att testa superbusstrafik och en direktupphandling har genomförts.

– Under det första halvåret kommer vi att ha ett bussbolag som heter Söne buss, säger Peter Wretlund och tillägger att en ny upphandling sedan ska genomföras.

Politikerna intervjuades av SVT på presskonferensen.
Politikerna intervjuades av SVT på presskonferensen.

Inledningsvis ska det köras en dubbeltur per dag. Med start den 17 juni kommer bussen att avgå från Oskarshamn klockan 07.50 och vara framme i Norrköping 10.40, vilket innebär att det blir möjligt att nå Stockholm 12.13 med tåg eller 12.35 om man reser vidare med buss.

– Det är unikt att länstrafiken går in och köper upp den här typen av linje som går utanför länet, säger Peter Wretlund som nyligen meddelade att persontrafiken med tåg från Oskarshamn upphör i sommar.

– Som oskarshamnare är jag helt övertygad om att vi kommer att nå helt andra passagerarsiffror med de här bussarna norröver än vad vi gjorde med våra tåg.

För att korta ner restiden ska det vara relativt få stopp längs vägen.

– Förutom i Oskarshamn så kommer den här bussen att stanna i Västervik och i Gamleby. För att det ska vara en superbuss ska det gå snabbt och då ska man ha stopp på ett fåtal ställen, men minst ett i varje kommun, säger Roland Åkesson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Tanken är att antalet avgångar ska utökas från årsskiftet.

– Om linjen blir uppskattad hoppas vi kunna utöka den. Vår målsättning är tre avgångar per dag, med start redan nästa år, säger Björn Brändewall (L), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

”Det är unikt att länstrafiken går in och köper upp den här typen av linje som går utanför länet”, säger Peter Wretlund.
”Det är unikt att länstrafiken går in och köper upp den här typen av linje som går utanför länet”, säger Peter Wretlund.

Bussen kommer inledningsvis att avgå från Oskarshamns station och köra in till Västervik för att hämta upp passagerare, men längre fram är tanken att på- och avstigning endast ska ske vid E22. Det finns planer på att bygga särskilda hållplatser vid E22.

– Den fullt utbyggda superbussen kommer inte att gå in i Oskarshamn och den kommer inte att gå in i Västervik, säger Peter Wretlund som berättar att restiden då kan förkortas.

– Du sparar 20 minuter i Västervik och 10 minuter i Oskarshamn.

Kostnaden för den första delen av satsningen är en halv miljon kronor. Hur hög kostnaden blir efter årsskiftet beror på utfallet av den upphandling som ska göras.

Ambitionen är att tidtabellen i framtiden ska innehålla dagliga avgångar från Oskarshamn klockan 06.05, 12.05 och 17.05. Bussarna kommer då att gå hela vägen till Stockholm och vara framme i huvudstaden 10.10, 16.10 och 23.10.

Turerna från Stockholm till Oskarshamn får en liknande tidtabell, bortsett från att kvällsturen ska avgå efter klockan 18.