Vill göra länet till livsmedelsregion

Oskarshamn/Kalmar län Artikeln publicerades
Thomas Isaksson föreläste bland annat om vilka trender det finns idag när det kommer till livsmedel.
Foto: Cezary Plichta
Thomas Isaksson föreläste bland annat om vilka trender det finns idag när det kommer till livsmedel.

Livsmedelsbranschen är bland de största i Sverige och inte minst i Kalmar län. Thomas Isaksson och Rose-Marie Winqvist pratade om hur man ska vidareutveckla branschen med hjälp av en livsmedelsstrategi.

På tisdagseftermiddagen organiserades en träff om livsmedelsstrategi. Människor med anknytning till livsmedelsbranschen samlades i hotellet Corallen i Oskarshamn för en föreläsning som hölls av Rose-Marie Winqvist från LRF Kalmar och Thomas Isaksson som är projektledare för Livsmedelsutveckling Sydost.

– Vi gör en rundtur igenom länets kommuner för att föreläsa och försöka hitta samarbete med olika aktörer från branschen, säger Rose-Marie Winqvist.

Livsmedelsstrategin fick namnet ”växande värde” eftersom man vill vidareutveckla livsmedelsproduktion i länet. Det är den första strategin av detta slag i Sverige.

– Vi kallade det för ”Växande värde” eftersom trots att det går bra redan nu vill vi växa vidare och göra Kalmar län till en välkänd livsmedelsregion av högsta klass, säger Rose-Marie Winqvist.

Livsmedelsbranschen är stor i Kalmar län. Det finns cirka 3 000 företag som jobbar med livsmedel i länet och det handlar om en omsättning på 14,5 miljarder kronor. En stor del av den svenska livsmedelsproduktionen kommer från länet. Nästan alla svensk bönor odlas i Kalmar län och omkring 25 procent av kycklingköttet produceras här. Mjölk, ägg och nötköttsproduktion ligger också på en ganska hög nivå. Och detta trots att Kalmar län utgör bara 2,4 procent av den svenska befolkningen.

Målet är att det ska bli ännu bättre och att fler och fler ska välja att köpa livsmedel från Kalmar län. Detta ska göras genom att bygga vidare på det man har, utveckla nya nischer och samarbeta mellan de olika aktörerna i branschen.

För att kunna lyckas bättre måste man även veta vad konsumenten vill ha. Thomas Isaksson har visat olika statistik på tisdagens träff. De visade hur livsmedelsförfrågan ser ut i dagsläget.

– Ungdomar idag väljer ofta ekologiskt, vegetariskt eller veganskt och klimatsmart, säger Thomas Isaksson.

I statistik som baseras på en fråga då deltagare fick välja vad de tycker är viktigast har det visat sig att lokalproducerat i Sverige är det som är överlägset viktigast för kunderna. Därefter följer varor fria från laktos, gluten med mera och ekologiska produkter. Tidigare har låga priser varit bland de mest valda alternativen, men nu finns det långt ner på listan.