Waxholm II får nytt liv på varvet i Oskarshamn

Oskarshamn Artikeln publicerades
Jonas Petersson och Tim Josefsson håller i trådarna under den omfattande renoveringen av Waxholm II.
Foto: Ida Svensson
Jonas Petersson och Tim Josefsson håller i trådarna under den omfattande renoveringen av Waxholm II.

Waxholm II påminner lite om ett spökskepp när hon ligger avklädd på torra land. Men lagom till midsommar ska hon glänsa igen för att kunna fortsätta transportera passagerare i minst 25 år till.

Passagerarfärjan Waxholm II som till vardags kör linjetrafik mellan Utö brygga och Årsta brygga i Stockholms skärgård anlöpte till varvet i Oskarshamn i mitten av mars. Här genomgår hon en omfattande renovering som ska göra hennes redo för många år till på sjön.

Damen Oskarshamnsvarvet vann den offentliga upphandlingen och de har tre månader på sig att ge färjan ett längre liv.

– Den 3 juli ska hon vara tillbaka på leden igen. Vårt mål är att vi ska vara klara till midsommar, säger Tim Josefsson, projektledare och huvudansvarig.

Vid sin sida har han Jonas Petersson som är operations manager.

– Vi brukar säga att det är jag som säger vad som ska göras och när och Jonas säger vem som ska göra det och hur, säger Tim Josefsson.

Foto: Ida Svensson

Det är mycket som ska falla på plats. I princip all utredning ska blåsas ut. På huvuddäck blir det nya paneler och ett ny byssa (nytt kök). Det blir ett nytt kylrum för att kunna frakta varor ut till skärgårdsöarna och en ny kafeteria. Hela salongsdäck ska få nya sidoskott (väggar) och nästan hela färjan ska få nytt golv. Det blir en ny styrhyttsinredning med ny utrustning.

– Vi ska också bygga ett nytt betydligt större ventilationshus, säger Tim Josefsson.

Men att ta sig an ett så stort och omfattande jobb kräver mycket planering.

– Det kräver ordentlig förberedelse. Vi fick börja räkna från leveransdagen och gå bakåt. Vi måste göra inköp, skriva kontrakt med underleverantörer och sätta upp milstolpar. Vi är en projektgrupp på fem personer.

Jonas Petersson och Tim Josefsson står framför flytdockan som användes för att få upp Waxholm II på land.
Foto: Ida Svensson
Jonas Petersson och Tim Josefsson står framför flytdockan som användes för att få upp Waxholm II på land.

Utöver det behövs personer som jobbar på fartyget.

– Vi räknar med att ha ett 30-tal man ombord fram till midsommar.

Men att få tag på fartygsmekaniker är inte helt enkelt. De växer inte på träd precis. Några som jobbar på varvet är svenskar men de flesta som jobbar på Waxholm II kommer från Rumänien och Portugal.

– Många nationaliteter samlas här. Vi jobbar i en global värld med fartyg som färdas jorden runt, säger Jonas Petersson.

Adi Zgircea tömmer ut det sista från det gamla badrummet innan det nya kan börja installeras.
Foto: Ida Svensson
Adi Zgircea tömmer ut det sista från det gamla badrummet innan det nya kan börja installeras.

I Europa är det vanligt att varven hyr in arbetskraft när de behöver. Det finns företag med 200 anställda som åker runt och jobbar på olika varv.

– Oftast när det kommer ett team från Europa har de i regel med sig minst en person som är duktigt på engelska och kan vara lite tolk. Annars använder vi teckenspråk och ritar och berättar, säger Jonas Petersson.

Arbetet flyter på bra hittills. Planen håller.

– Det går bra, vi är nästan två veckor före tidsschemat. Vi har kommit igång på ett bra sätt, säger Jonas Petersson.

– Vi är nästan klara med allt rivningsarbete och ska börja montera, säger Tim Josefsson.

I sommar kommer passagerarna kunna sitta bekvämt här och njuta av utsikten.
Foto: Ida Svensson
I sommar kommer passagerarna kunna sitta bekvämt här och njuta av utsikten.

Under processens gång brukar det alltid dyka upp överraskningar. Vid rivning kan det dyka upp saker bakom som inte var känt, exempelvis rostskador.

– Det är vanligt att det bli tilläggsbeställningar. Det blir nästan alltid lite dyrare, säger Jonas Petersson.

Så är det den här gången också.

Ombord är det svårt att föreställa sig hur det kommer att se ut när allt är klart. Just nu är det många tomma ytor som ska få nya ytskikt innan möbler kan sättas på plats och utrustning monteras.

Men till midsommar ska allt vara klart och Waxholm II vara redo att lämna varvet i Oskarshamn för att inta vattnen i Stockholms skärgård igen.

Just nu går det inte att styra fartyget från bryggan. Sladdarna ger en hint om hur mycket utrustning som behövs för att framföra ett fartyg i den här storleken.
Foto: Ida Svensson
Just nu går det inte att styra fartyget från bryggan. Sladdarna ger en hint om hur mycket utrustning som behövs för att framföra ett fartyg i den här storleken.
Här ska det nya ventilationshuset monteras med ett nytt aggregat som ska förse hela färjan med frisk luft.
Foto: Ida Svensson
Här ska det nya ventilationshuset monteras med ett nytt aggregat som ska förse hela färjan med frisk luft.
Här ska köket monteras och byssan ska få tillbaka sin forna glans.
Foto: Ida Svensson
Här ska köket monteras och byssan ska få tillbaka sin forna glans.