Workshop gav många idéer på utveckling av Kristdala

Kristdala Artikeln publicerades
Destinationsutveckling var temat för den workshop som hölls i Kristdala församlingshem i veckan. Bland deltagarna fanns lokala företagare, föreningar och privatpersoner.
Foto: Jimmy Larsson
Destinationsutveckling var temat för den workshop som hölls i Kristdala församlingshem i veckan. Bland deltagarna fanns lokala företagare, föreningar och privatpersoner.

Fisketurer med guide, swimruntävlingar eller varför inte dykningar efter meteoriten i Hummeln?

Utvecklingen av Kristdalabygden är på väg in i en ny fas.

Det är tisdag kväll och ett 30-tal personer har samlats i Kristdala församlingshem för att delta i workshopen ”Destinations-boozt” med fokus på destinationsutveckling och platsmarknadsföring.

– Det har aldrig varit så enkelt för en liten bygd att nå ut som nu, säger Jerry Engström och berättar hur man kan locka besökare med hjälp av hemsidor och sociala medier.

Jerry Engström utsågs förra året till Sveriges bästa platsmarknadsförare och är inbjuden av Hela Sverige ska leva Oskarshamn som jobbar med ett lokalt utvecklingsprojekt i Kristdalabygden och Bockarabygden. Dagen därpå ska han hålla en inspirationsföreläsning i Bockara.

– I Bockarabygden handlar det om att hitta första steget till att engagera sig i lokal utveckling, medan Kristdalabygden har jobbat med en lokal utvecklingsplan sedan 2012. Nu behöver vi en kick för att ta nästa steg, säger Annicka Gunnarsson, ordförande i Hela Sverige ska leva Oskarshamn och Kristdala samhällsförening.

Jerry Engström har en bakgrund som global marknadsföringschef på Fjällräven. För några år sedan köpte han en camping i Höga kusten och grundade Friluftsbyn som erbjuder äventyr, evenemang och aktiviteter.

Jerry Engström och Annicka Gunnarsson.
Jerry Engström och Annicka Gunnarsson.

Han lyfter fram vikten av att ha en vision, en gemensam målbild och en konkret handlingsplan för att utvecklingsarbetet i Kristdalabygden ska ge resultat.

– Möjligheterna är många men det gäller att hitta en prioritering. Vad ska vi börja med och hur ska vi göra det bra?

Precis som Jerry Engström konstaterar Annicka Gunnarsson att besöksnäringen har stor potential.

– Turismen är den näring i Sverige som växer snabbast, säger hon.

Samtidigt gäller det att sticka ut bland alla andra besöksmål och hitta någonting som är unikt för Kristdalabygden. Dessutom krävs aktörer som är villiga att satsa.

– Allt kan inte ske på ideell basis. Vi måste få turistaktörer som kan leva på det.

Inför workshopen har Annicka Gunnarsson tagit med Jerry Engström på en rundtur i bygden. Han fick bland annat se sjön som tros ha bildats vid ett meteoritnedslag för 470 miljoner år sedan.

– Hummeln var väldigt, väldigt vacker, säger Jerry Engström.

Meteoritsjön är också ett besöksmål som tas upp till diskussion under kvällen.

– Det finns bara 600 meteoritsjöar på jordklotet, och en av dem är här, säger Annicka Gunnarsson.

En rad olika aktiviteter skulle kunna arrangeras i Hummeln – allt från fiske med guide till dykningar efter meteoriten, kanot- och kajakturer och swimruntävlingar. Aktiviteter som kan locka fler besökare till Kristdalabygden.

– Det finns mycket att spinna vidare på med tanke på att många vill semestra i Sverige, säger Jerry Engström som ser goda möjligheter för en utökad besöksnäring.

– Här finns en äkthet och genuinitet som är så påtaglig.