annonsutrymme
annonsutrymme
Sverige Det räcker med något glas vin i början av graviditeten för att det ska bli missfall, visar en stor dansk studie.
Enligt studien som är gjord pÃ¥ 90.000 gravida kvinnor ökar risken för missfall med hela 50 procent om du dricker tvÃ¥ glas i veckan. Fyra glas i veckan fördubblar risken, skriver sajten videnskab.dk.Â
Det är inte överraskande att alkohol är skadligt, men det är överraskande att så små mängder ökar risken så mycket, säger Anne-Marie Nybo Andersen, professor i social epidemiologi vid Köpenhamns universitet och en av forskarna bakom studien i en kommentar.
Det har hittills varit omdiskuterat hur farligt det är med små mängder alkohol under graviditeten, och tidigare studier har gett olika svar. Men enligt Anne-Marie Nybo Andersen visar den här nya och stora studien att den enda rimliga rekommendationen bör vara total avhållsamhet.
[2012-01-23 08:45]

Sök i webbsidan
annonsutrymme