TT-Ekonomi

Annonser som lurar skjortan av oss

TT-Ekonomi

Låter det för bra för att vara sant är det ofta det. Anmälningarna om abonnemang som konsumenter anser att de blivit pålurade ökar. Klicka inte på annonser om gratisprover, prova på-erbjudanden och tävlingar utan att tänka efter ett varv extra.(TT)

Artikeln publicerades 3 november 2016.

Klicka inte på annonser om gratisprover, prova på-erbjudanden och tävlingar utan att tänka efter ett varv extra. Risken är annars stor att "belöningen" blir ett dyrt abonnemang att dras med, varnar European Consumer Centres Network (ECC), ett nätverk med konsumentorgan i olika länder.

– Informationen kan vara otydlig eller gömd. Man får göra flera klick för att läsa villkoren, och dem läser många inte, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa som ingår i ECC.

Under 2014 gjorde konsumenter som känt sig pålurade abonnemang, utan att varken ha tackat ja eller skrivit på något, 1 193 anmälningar till ECC-kontoren i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Året därpå var det 1 820 och hittills i år 2  443 anmälningar.

– Vi har blivit nerringda om det här på Konsument Europa i år och rekordmånga har läst vår information om abonnemangsfällor, säger Jolanda Girzl.

Vanliga produkter är bantningspiller och antirynkkrämer, eller tjänster som dejtingsajter. Abonnemang på parfymer förekommer också. Ett provpaket kan följas av två paket som konsumenten måste betala över 2 000 kronor för innan abonnemanget kan avslutas.

En checklista för hur man som konsument kommer ur ett oönskat abonnemang finns på www.konsumenteuropa.se.