TT-Ekonomi

Izettle-affären ligger i tiden

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Köpet av Stockholmsbaserade Izettle stärker amerikanska Paypals muskler i slaget om den globala marknaden för digitala betalningstjänster. Och det ligger i linje med trenden med svenska tillväxtbolag som köps upp av bjässar från USA.(TT)

Ett nytt kapitel i sagan om svenska teknikframgångar som köps upp av företrädesvis amerikanska jättar har inletts.

– Jag tycker alltid det är kul när tech-bolag kommer upp på börsen och gemene man kan investera, men det går åt det hållet - stora amerikanska och kinesiska bolag sväljer de som kommer upp. Inom just betalningsbranschen har det varit väldigt mycket de senaste månaderna, säger Kristoffer Lindström, som följt branschen en tid.

Svårt att bedöma

Paypals bud på 19 miljarder kronor i kontanter kommer bara drygt en vecka efter det att Izettle bekräftat uppgifter om en planerad notering på Stockholmsbörsen.

– Det är till viss del en premie mot vad man troligtvis hade fått på börsen. Sedan är det jättesvårt att bedöma hur stort det här bolaget varit om ett par år, säger Kristoffer Lindström om det faktum att Paypal nästan dubblat värderingen i sitt bud jämfört med den värdering det talades om inför börsnoteringen.

För Izettle innebär affären en ägare med enorma muskler och global räckvidd, medan Paypal får en ny kanal för att nå ut till småbolag - inte minst i Europa, enligt Lindström.

Pinar Ozcan, forskare vid Warwick Business School, beskriver affären som ett sätt för Paypal att stärka sig i konkurrensen med amerikanska Square, som säljer snarlika tjänster främst i USA. Samtidigt tror hon att Izettle i portföljen stärker Paypal inför utmaningarna från giganter som Apple, Amazon och Facebook, som slåss hårt för att öka sina andelar av den lukrativa betaltjänstmarknaden.

"Affären ger också Paypal alternativa tillväxtspår efter det att Ebay för några månader sedan meddelat att de bytt till holländska Adyen som huvudsaklig tjänst för att processa betalningar", skriver hon i en kommentar.

Betaldosa till småföretag

Izettles affärsidé har sedan bolaget skapades av Jacob de Geer och Magnus Nilsson 2010 byggt på en betaldosa som hjälper småföretag - även frukthandlare på torget eller glassförsäljare på stranden - att ta emot kortbetalningar.

Ovanpå det har bolaget utvecklat såväl e-handel och en plattform för småföretag, som förenklar redovisning, inköp, lagerhållning och kundrelationer. Izettle har även öppnat upp för kunder att belåna förväntad försäljning.

Izettles intäkter, som i fjol snuddade vid en miljard, bygger på provision på kundernas försäljning. Målet är fortsatt tillväxt på 40 procent per år och lönsamhet 2020 efter förlusten på 232 miljoner kronor i fjol.

Bolaget har i dag drygt 500 anställda, en kundbas på omkring en halv miljon och verksamhet i tolv länder, inklusive bland annat Storbritannien, Spanien, Mexiko och Brasilien. Köparen Paypal har som en jämförelse verksamhet i 200 länder och 19 miljoner kunder.