TT-Ekonomi

Spelbolag lyfter reklammarknad

TT-Ekonomi Artikeln publicerades

Ica är fortfarande störst men spelbolagen växer kraftigast, visar en Sifo-undersökning beställd av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer. Både ettan och tvåan på topplistan över de största reklamköparna, Ica och Procter & Gamble, satsade mindre pengar på annonser i fjol jämfört med året före.(TT)

Ica är fortfarande störst men spelbolagen växer kraftigast, visar en Sifo-undersökning beställd av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Både ettan och tvåan på topplistan över de största reklamköparna, Ica och Procter & Gamble, satsade mindre pengar på annonser i fjol jämfört med året före.

Ica är dock fortsatt klart störst, drygt 1,1 miljarder kronor, minus 4,6 procent jämfört med 2016.

Men det är spelbolagen som lyfter medieinvesteringarna. Statliga Svenska Spel lägger mest på reklam och där var ökningen 20 procent i fjol. Kindred, med flera spelvarumärken, ökade sina reklamsatsningar med tolv procent och Leovegas med 83 procent.

Mätningen utgår från mätningar av annonsvolymen som därefter räknas om efter de ordinarie prislistorna, enligt Sveriges Annonsörer.