TT-Feature

Framgångsrik återgång till andra världskriget

TT-Feature Artikeln publicerades

Spelserien "Call of duty" är tillbaka där allt startade: Andra världskriget. "Call of duty: WWII" har snabbt blivit en storsäljare, inte minst i Sverige. - Vi har verkligen pushat oss, säger regissören Glen Schofield.(TT)

När â??Call of duty: WWII" släpptes i Sverige blev det genast en försäljningssuccé, och letade sig på bara en månad in på andra plats på listan över årets mest sålda spel.

– Jag vill tro att det är för att det verkligen är ett bra spel. Vi har gjort spel länge, och förhoppningsvis blir vi bättre och bättre, säger Glen Schofield, en av grundarna till San Fransisco-baserade utvecklaren Activision Sledgehammer Games, och en av spelets två regissörer.

Reste till slagfält

â??WWII" är Sledgehammers första spel i andra världskrigs-miljö. Schofield berättar att kontoret tog sig an epoken med vördnad och respekt, även om spelet inte ryggar för känsliga ämnen.

– Vi ville inte linda in det, utan bara berätta den historia som växte fram, även om det innebar fruktansvärda saker, säger Schofield.

Teamet gjorde resor till forna slagfält i Frankrike, Belgien och Tyskland. På vissa platser är spåren än i dag tydliga, andra har naturligtvis förändrats.

– Det handlar om mer än att se på bilder - du vill känna in platserna, säger han.

Att välja platser var en utmaning.

– Det kan vara en krigszon där det pågick strider i tre månader, och det blir en halvtimme i spelet. Hur får du det att kännas som att du verkligen var där? Det är mycket tankeverksamhet som lagts på det, säger Schofield.

För likt "Ryan"

Andra världskriget är flitigt förekommande i populärkulturen. Trots det säger Schofield att han inte var nervös över att "WWII" inte skulle sticka ut. Men han medger att man gjorde om inledningen av spelets ensamspelläge. Från början skulle spelaren följa den första anfallsvågen under landstigningen i Normandie. Men det blev för likt filmen â??Rädda menige Ryan".

– Så vi började titta på tiden precis efteråt, den andra anfallsvågen. Det rör sig bara om en timme senare, men vi kände att det förändrade mycket; det var pansarvagnar, mer folk, båtar som svepts upp på stranden och (jagaren) USS Harding låg omkring 550 meter ut och besköt. Det var en annan miljö, säger Schofield.

Även om man i huvudsak följer en amerikansk soldat betonar Sledgehammer att man försökt att få in olika nationaliteter och etniciteter. En person med latinamerikanska rötter kör pansarvagn och en svart ingenjör har en roll. Man får också spela som en fransk kvinna i motståndsrörelsen.

– Det är inte ett amerikanskt spel, och det var inte ett amerikanskt krig.

Inte möjligt tidigare

Att göra underhållning av krig är inte oproblematiskt. Glen Schofield säger att han hoppas att man som spelare känner att det är någonting större än just underhållning, och att spelet väcker nya tankar.

– Vi vill inte vara - och är inte - lärare, men i och med den här berättelsen så kommer spelaren att lära sig saker, för vi gjorde helt klart det.

Spelare av de äldre â??Call of duty"-spelen kommer inte känna igen särskilt mycket, tror Schofield. "WWII" hade inte kunnat göras för tio år sedan, enligt honom.

– Jag kan helt ärligt säga att det inte skulle se ut och kännas så här; subtiliteten av smärta, det där leendet hos någon som får ett brev hemifrån. Vi kunde inte göra det tidigare, vi kunde inte få till regnet, och blodet och allt det där. Det är jag säker på. Kraften i dagens konsoler gör att vi kan berätta nästan vilken historia som helst.