TT-Sport

Huset som ska ge nya världsmästare i racing

TT-Sport

Det är den största investeringen i racing i Skandinavien någonsin. Cyan racings nya högkvarter i Mölndal, söder om Göteborg, har kostat 180 miljoner att bygga. Ändå har teamet ingen bil att ställa på banan när racingsäsongen 2018 drar igång. 2017 var en stor säsong för svenska Cyan racing.(TT)

2017 var en stor säsong för svenska Cyan racing. När Thed Björk körde över mållinjen i Qatar den 1 december blev han och teamet världsmästare i WTCC, den första svenske racingvärldsmästaren någonsin.

På Jolenområdet i Mölndal ståtar det nya racingkomplexet. I fönstren ut mot gatan syns utställningsbilar som berättar företagets historia från starten 1996 fram till i dag. Även om världsmästarbilen från Qatar fortfarande är på väg i en container från Persiska Viken.

Utveckla och optimera

Det är 6 200 kvadratmeter inriktade på att utveckla och optimera bilar för att prestera maximalt på tävlingsbanor världen över. Erfarenheter och lärdomar ska sedan föras vidare till Polestar, Volvos bolag för sitt prestandamärke. Och trots att teamet heter Cyan går huset i vitt och svart.

I huset finns verkstad, lager, administration och museum. Och en simulator som har gjort det möjligt för förarna att ägna dagar åt att sitta hemma i Sverige och testa banorna inför kommande race.

– Det är inte många team utanför formel 1 som kan visa upp något liknande, säger företagets ägare Christian Dahl stolt.

I huset arbetar man på att utveckla och optimera racingbilarna. Det handlar bland annat om motorer, drivlinor och aerodynamik. Ingen ska tro att den racingbil som ställs på banan i slutet av säsongen är densamma som i början.

– Inför sista loppet i Qatar bytte vi ut 600 delar. Jag tror inte det var många delar kvar som vi hade från början, säger världsmästarföraren Thed Björk.

VD och racingnörd

Bakom Cyan Racing står Christian Dahl. Han anställdes som chefsmekaniker i bolaget 2001 och tog över ägandet tre år senare.

– Jag är racingnörd. Jag insåg att det fanns ett gap mellan den då mest sålda bilen V70 och Volvos racingbil. Det var då jag försökta pusha på att Volvo kunde använda racingen mer.

Tanken föddes att försöka fylla gapet genom att ta fram en prestandaversion. Utvecklingen gick så bra att Volvo köpte ut prestandadelen av företaget 2015.

– Men kopplingen är som förr. Sedan handlar det inte bara om teknisk utveckling. Det handlar också om image. De som köper en prestandabil ska känna kopplingen till racingen, säger Christian Dahl.

Cyan är tätt knutet till Volvo. Verksamheten finansieras till största delen av Volvo på samma sätt som Volvo står bakom Ocean Race och annonserna med Zlatan Ibrahimovic.

Anpassning och utveckling

Men trots satsningen i Mölndal står Cyan racing ännu utan bilar inför den kommande säsongen. STCC bytte redan förra året reglemente och har avverkat ett år utan Cyan.

Och direkt efter segern i WTCC förklarade Internationella bilsportförbundet, FIA, att även de till nästa år går samma väg och byter reglemente till de så kallade TCR-bilarna. En biltyp som Cyan och Volvo inte har.

– Det troliga är att vi inte kör något den här säsongen. Det är inte unikt att team får möjlighet att utveckla en bil och kommer tillbaka. Det är inte så konstigt, säger Christian Dahl.

Cyan och Volvo kanske inte är tillbaka på banan förrän till 2020.

– Det är bara att försöka anpassa sig. Nu ska vi kapitalisera på det VM-guld som vi vunnit, säger Christian Dahl.