Det kan bli två centrala stationer

Kvarnholmen / Sandås Artikeln publicerades
Annika Carlsson Wistedt använde pedagogiskt en galge för att illustrera Kalmars kust och en slips för att visa järnvägen med sina olika förslag till stationer och korsningar.
Foto: Eric Arenius
Annika Carlsson Wistedt använde pedagogiskt en galge för att illustrera Kalmars kust och en slips för att visa järnvägen med sina olika förslag till stationer och korsningar.

Det kommer att finnas järnväg till universitetet, och det är inte otänkbart med två stationer. De beskeden gav Mattias Adolfson (S) på kommunfullmäktige.

Det var Annika Carlsson Wistedt (MP) som ville diskutera dels var stationen ska ligga, och dels om det inte vore bra med planskilda korsningar vid till exempel Stensövägen och Esplanaden, för att undvika alla irriterade människor som väntar när bommarna gått ner.

– Kan man inte ha båda stationerna och jobba med planskilda korsningar?

En utredning för Kalmars nya järnvägsstation har pågått skarpt i ungefär i ett år, och i våras kom en första rapport som pekar på att det nog är bäst att placera nya stationen vid nuvarande Norden.

Anledningen är att det finns mer plats där, och framtidens tåg kommer att vara så långa att de kanske med skohorn får plats vid nuvarande stationen.

En utredning av banvallen pågår nu och väntas vara klar i februari.

Mattias Adolfson, som fick frågan, förklarade att han höll med Carlsson Wistedt. Något måste göras åt stationen och tågtrafiken.

Till exempel utnyttjas gamla stationsområdet dåligt, menade han. Bussarna behöver inte vara där.

Och så vill han också se vart frågan som utreds nu, med ett dubbelspår till Växjö, tar vägen.

Adolfson var också tydlig med att det ska finnas en järnvägslinje ner till universitetet. Och det är inte konstigt att ha två stationslägen.

– Vi har redan tidigare skapat nya lägen, i Smedby och Trekanten.

Carlsson Wistedt ser gärna att de som jobbar på sjukhuset kan gå av vid Sandås, och det hade Adolfson inget emot.

Men samtidigt, det här är inget Kalmar kommun har råd med, menade han. Det måste finnas nationella pengar.

Att utredningen görs nu är för att det ska bli lättare att visa vad man vill göra, och visa det för rikspolitikerna.

Christina Fosnes (M) gav sig också in i diskussionen och förklarade att hon gärna vill se ett större resecentrum, som knyter ihop regionen. Hon såg också förarlösa tågskyttlar som går fram och tillbaka.

– Det är viktigt att vi tänker stort.

Ingemar Einarsson (C) mindes när korsningen vid Esplanaden stängdes, på försök.

– Det fungerade inte. Det visar att det inte finns någon extra kapacitet.

Även han varnade för att tänka för smått.

– Vi ska inte bygga för litet. Jag är tveksam även till Kalmar västra. Jag tycker att det ser trångt ut.