50 år av stolthet

Ledare Artikeln publicerades
Stonewall Inn och händelserna där den 28 juni blev starten för de homosexuellas kamp för sina rättigheter i USA och så småningom i många andra länder. Den en gång illa ansedda gaybaren och delar av omgivningarna blev ett i lag skyddat nationalmonument 2016. President Barack Obama invigde.
Foto: Richard Drew
Stonewall Inn och händelserna där den 28 juni blev starten för de homosexuellas kamp för sina rättigheter i USA och så småningom i många andra länder. Den en gång illa ansedda gaybaren och delar av omgivningarna blev ett i lag skyddat nationalmonument 2016. President Barack Obama invigde.

Om tolv dagar den 28 juni är det 50 år sedan hbtq-rörelsen föddes. Som de flesta födslar var det en blodig och smärtsam historia.

Egentligen var det rutin: polisen skulle trakassera homosexuella och transsexuella. Det ingick mer eller mindre i jobbet hos New York-polisen och, kan man anta, hos de flesta andra poliskårer världen runt där det fanns lagar mot homosexualitet.

Normalt var den här typen av räder tämligen stillsamma. De som greps eller omhändertogs följde med utan protester. Deras skräck var inte att bli gripna, utan att bli sedd av någon de kände eller att bli fotograferade. Att identifieras som homosexuell eller transsexuell inför familj, vänner och bekanta skulle betyda att bli utstött ur den sociala gemenskapen och betraktad som pervers och kanske farlig. Allmänhetens kunskap om homosexualitet var på 1960-talet varken omfattande eller sofistikerad.

Denna rädsla och polisens trakasserier gjorde att det fanns få platser där hbtq-personer kunde samlas. En av dem var Stonewall Inn, en bar med dans i Greenwich Village i New York. Baren ägdes av maffian och såväl den som polisen ägnade sig åt att utpressa personer som besökte baren. Dessutom tog poliser mutor för att förvarna om razzior på baren.

Strax efter midnatt mellan 27 och 28 juni 1969 slog dock polisen oväntat till. De cirka 200 besökarna skulle alla legitimera sig för polisen och de som hade kvinnokläder skulle undersökas av kvinnliga poliser. I New York var det nämligen vid denna tid förbjudet att ”maskera sig till det motsatta könet”.

Irritationen var stor bland barens gäster. Men i detta klientel som till 95 procent bestod av män, var det en kvinna som belagts med handbojor som först gjorde motstånd. Hon vägrade följa med in i polisbussen frivilligt och höll fyra poliser sysselsatta. När hon slängdes in i bussen skrek hon till de övriga gästerna och folkmassan som samlats runt utgången: ”Varför gör ni ingenting?”

Svaret blev kravaller som kom att fortsätta i två dygn.

Den lilla aktivism som funnits för homosexuellas rättigheter hade tidigare varit nedtonad och försiktig. Nu ändrades det i ett slag. Framförallt insåg man att rädslan för att bli utpekad som homosexuell och annorlunda var den stora fienden.

Vid Stonewall Inn hade man slagits för sig själva fysiskt, nu skulle man göra det mentalt. Man skulle inte dölja vem man var utan tala om det tydligt och vara stolt över sig själv. Först då kunde man organisera sig och förändra saker. Att ”komma ut” och känna stolthet över sig själv och sin sexualitet blev strategin som spridit sig över världen. ”Gay Pride” har genom åren blivit enbart ”Pride” och vet man inget annat om hbtq-personer vet man åtminstone att de ordnar roliga, färggranna och spektakulära parader.

När folk undrar varför sådana tillställningar är så utåtriktade och ibland provocerande går svaret tillbaka till Stonewall Inn. Så länge de var tysta och skämdes över sig själv, kunde hbtq-personer behandlas hursomhelst. Det var först när de stod upp för sig själv och visade stolthet som samhället kunde förändras.

Våld är en mycket diskutabel metod för samhällsförändring. Men ibland ändrar en våldsam eruption världen till det bättre på sikt. Stormningen av Bastiljen under franska revolutionen är ett exempel. Stonewall Inn är ett annat.

Men det är aldrig våldet i sig som förändrar något, utan att människor får insikter. I det sena 1700-talets Frankrike var det betydelsen av frihet, jämlikhet och broderskap. I det sena 1960-talets New York var det nödvändigheten av stolthet.

Världen blev bättre av de insikterna.