Andras erfarenheter kan vägleda småbarn

Forskning Artikeln publicerades
Små barn kan ta lärdom av andras erfarenheter och försöka själva, enligt ny studie. Arkivbild.
Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix/TT
Små barn kan ta lärdom av andras erfarenheter och försöka själva, enligt ny studie. Arkivbild.

Småbarn använder sig av erfarenheter, både sina egna och andras för att lösa problem. Det har forskare i USA och Kanada kommit fram till i en ny studie , rapporterar Vetenskapsradion.

Forskarna lät testa hur 96 små barn på 18 månader skulle lösa ett problem. Samtliga barn placerades framför en genomskinlig låda med en leksak i. För att nå lådan behövde barnen dra i ett rep som fästs i den.

Men först fick alla se ett av tre olika scenarier spelas upp: I det första lyckades en person dra lådan till sig på första försöket. Det andra gick ut på att en person fick lådan först på femte försöket. I det tredje gav en person upp efter fem försök – utan att ha fått lådan.

Barnen gavs sedan tre försök var, utan att veta att deras låda var omöjlig att dra till sig.

Resultatet visade att bara barn som hade sett en annan person ha svårigheter – men genom uthållighet lyckats – utnyttjade sina tre försök. Alla de andra gav upp tidigare.