E-flyget har fått luft under vingarna

Kanada Artikeln publicerades
Det elektriskt drivna flygplanet, en ombyggd DHC-2 de Havilland Beaver, på väg mot sin premiärtur.
Foto: DON MACKINNON/AFP/TT
Det elektriskt drivna flygplanet, en ombyggd DHC-2 de Havilland Beaver, på väg mot sin premiärtur.

Världens första kommersiella eldrivna flygplan har lyft. Bolaget bakom e-planet hoppas nu kunna bygga om alla sina flygplan så att de drivs av batterier.

Piloten och entreprenören Greg McDougall satte sig bakom spakarna, satte i gång motorn och gjorde en jungfrufärd runt vattnen utanför Vancouver.

Något mindre än en kvart senare kunde han säkert landa planet, en ombyggd DHC-2 de Havilland Beaver.

– För mig var det bara som att flyga en vanlig Beaver, men en Beaver på elektriska steroider. Jag var till och med tvungen att hålla tillbaka krafterna, säger McDougall till nyhetsbyrån AFP om flygningen.

Planet är 62 år gammalt men ombyggt med en elektrisk motor. Det tillhör flygbolaget Harbour Air, som drivs av premiärpiloten själv.

– Vårt mål är att elektrifiera hela vår flotta. Det finns ingen anledning att inte göra det, säger han.

Fördelarna är inte bara minskade bränslekostnader, enligt McDougall är elektriska flygplan mycket billigare i underhåll än bensindrivna motorer.

Hur entusiastiska de än är på Harbour Air får de hålla sig åtminstone två år innan de kan börja bygga om alla sina 40 sjöflygplan. E-planet måste testas ytterligare innan det kan klassas som säkert och pålitligt av myndigheterna.

En som höll tummarna för premiärflygningen var Kanadas transportminister Marc Garneau som inför flygturen sade att han hade stora förhoppningar på e-flyget.

– Det kan sätta trenden för mer miljövänligt flygande, sade han på en presskonferens i Ottawa.